KIŞ AYLARINDA SAĞLIKLI BESLENMEPhysical Therapy and Rehabilitation Medical Center Created: 2018-02-02 12:54:18
View Count: 1454

KIŞ AYLARINDA SAĞLIKLI BESLENME

KIŞ AYLARINDA SAĞLIKLI BESLENME

Kış mevsiminin gelmesi ile birlikte hastalıklar artıyor, iştah ve kilo kontrolü zorlaşıyor, güneş ışığından yararlanma oranında ciddi düşüşler yaşanıyor, bu da hem ruh hem de beden sağlığını olumsuz yönde etkiliyor. Peki bütün bunların önüne geçebilmek için neler yapmak gerekiyor?

  • Vitamin mineral düzeyleri kontrol ettirilmeli:

Bağışıklığı etkileyen bir çok parametre vardır fakat bireylerin ilk yapması gereken kanda demir, D vitamini, B12 vitamini ve çinko düzeylerini kontrol ettirmektir. Vitamin mineral depoları dolduktan sonra, yeterli, dengeli ve çeşitli bir beslenme programı ile bağışıklık sistemi desteklenmelidir.

  • · Mevsim meyve ve sebzelerinden yeterli porsiyonlarda tüketilmeli:

    Günlük 5 porsiyon ve üzerinde tüketilen taze sebze meyve, kalp damar hastalıkları ve inme riskini azaltmakla birlikte tip 2 diyabete karşı da koruyuculuk sağlamaktadır. Buna ek olarak taze sebze ve meyvelerin içerisindeki flavonoidler kilo ve iştah kontrolünde etkilidir. Bu nedenle çeşitli renk ve türde meyve ve sebze tüketimi önemlidir.

  • · Ruh sağlığını olumlu etkileyebilecek besinlere de yer verilmeli:

    Kış aylarındaki mutsuzluğun sebebi genellikle serotonin ve melatonin düzeyindeki değişikliklerle açıklanmaktadır. Melatonin karanlıkta ve uyku sırasında üretilen bir hormondur ve güneş ışığından az yararlanmanın melatonin salınımını arttırarak uyku ve rehavet hissini oluşturabileceği düşünülmektedir. Kış aylarında yine azalan güneş ışığının serotonin miktarını da olumsuz etkilediği bilinmektedir. Serotonin üretimini arttıracak besinler ruh ve beden sağlığını olumlu yönde değiştirecektir. Öncelikle şeker tüketimi kontrol altına alınmalı, beslenmede demir ve B12 bakımından zengin et ve yumurtaya, B12 hariç tüm B vitaminlerini içeren tam tahıllı besinlere,aynı zamanda bağırsak dostu olan yulafa ve kuru baklagillere, omega-3 yağ asidinden zengin cevize, serotonin uyarıcısı olan triptofan içerikli ay çekirdeği ve muza buna ek olarak folattan zengin koyu yeşil yapraklı sebzelere yer verilmesi ruh sağlığını olumlu yönde değiştirmede etkili olduğu belirtilmektedir.

  • · Su içmek için susamayı beklememek gerekli:

    Özellikle kış aylarında vücuttan atılan suyun azalmasıyla birlikte tüketilen su miktarında da düşüşler yaşanmaktadır. Bireyler su içmek için susamayı beklemekte ve bu durum kış aylarında günlük tüketilmesi gereken su miktarında azalmaya neden olmaktadır. Oysa ki susama sinyali vücudun çoktan susuzluk sınırını aştığını göstermektedir, bu nedenle su içmek için susamayı beklememek gerekir. Hızlı bir metabolizma, güçlü bir bağışıklık sistemi için günlük 2-2.5 litre su tüketimi hedeflenmelidir.

  • · Bağışıklık ve metabolizma bitki çayları ile desteklenebilir:

    Günde 2 fincan tüketilen bitki çayı, hem metabolizmaya yardımcı hem de bağışıklığı destekleyicidir. Antioksidan kapasitesi yüksek beyaz çay ve yeşil çay, sindirim sisteminin çalışmasına yardımcı, kan şekeri regülasyonunda etkili roiboss çayı, yine sindirim sistemi yardımcısı rezene , bağışıklığı destekleyen ekinezya çayı kış aylarında tüketilecek iyi birer alternatiftir.

  • · Tatlı tüketimi kontrol altına alınmalı:

    Kış aylarında artan tatlı tüketiminin olumsuz ruh halinden kurtulmak için bir kaçış olabileceği belirtilmektedir. Bunun önüne geçebilmek için gün içerisinde sağlıklı ara öğünler tercih edilmeli, ana öğünlerdeki pilav,makarna tüketimi azaltılmalıdır. İnsülin hormonu ile ilgili dalgalanmaları olduğunu düşünen, özellikle bel çevresi yağlanması fazla olan bireyler uzman kontrolünde gerekli tahlil ve tedavilere yer vermelidirler.

Dyt. F. Bengü BÜYÜKDERECİ


This post has been written by Physical Therapy and Rehabilitation Medical Center and viewed 1454 times.


Comments

Loading...